Minulý týden jsem se po dvou
týdnech přesunula z Bali na Lombok, kde jsem měla domluvenou výuku angličtiny v místních
školách. Jela jsem trajektem, je to nejlevnější možnost (80 Kč), cesta sice
trvá 4,5 hodiny, ale dá se to vydržet. Nosič mi naštěstí pomohl za malý poplatek s těžkým
kufrem na palubu. Na Lomboku v přístavu na mě čekal
učitel Edy, kterého jsem znala z minulého roku, kdy mi dělal na Lomboku řidiče. Do Kuty (jih Lomboku) jsme dorazili navečer.
Nejdříve jsem se šla pozdravit s jeho ženou a předala jí pár věcí z Čech,
které jsem jí přivezla. Chvíli jsme si povídali, vypila jsem čaj a pak jsem
přesunula s další dobrovolnicí Martinou do baráku, který mezitím ostatní našli,
když jsem byla ještě na Bali. Fotky jsem viděla jen na mobilu, takže jsem úplně
nevěděla, do čeho jdu, ale při ceně 1 000 Kč/měsíc/osobu jsem se nenechala
dlouho přemlouvat. Jsou tu dva pokoje, takže 4 lidi se tam v klidu vyspí.
Koupelna evropská tzn. sprcha i záchodJ
Máme i zahradu s altánem (bruga se tomu říká). Dokonce je tu i venkovní kuchyň, ale
tu nevyužíváme. Na jídlo se jezdí k místňákům. Většina dobrovolníků po
příjezdu bydlí u místního učitele Edyho, ale jeho ceny jsou na místní poměry
dost vysoké cca 6000 Kč/měsíc/single pokoj a 4500 Kč/měsíc/double/pokoj/osobu, proto
když ostatní dobrovolníci slyšeli, že je možnost pronájmu baráku, šli do toho.
ŠKOLA
Učí se v různých školách a já začala učit hned od pondělí. Já učím dohromady s Martinou. První výuku jsme začaly ve školce, kam chodí jen pár dětí, asi 8. Martina ve školce byla jen jednou, takže jsme se po cestě musely dvakrát ptát, zda jedeme správně. Cesta vede džunglí, takže úplně zapamatovatelná není při jedné jízdě. Děti ve školce moc nemluví, když mluví, tak sasacky – to neumím já – tak na ně mluvím indonésky – na to zas nereagují oni a anglicky umí jen Hello. Je to docela výzva udržet jejich pozornost. Snažíme se s nimi kreslit, hrát různé hry a nebo se učí abecedu. Školku máme jen jednu hodinu ve středu. Střídáme se ještě s jedním dobrovolníkem. Momentálně nás je tu moc.
Ve třídě je nuda, venku je to nej! |
Po hraní ve školce jsme přejely
do další školy, kde jsme měly hodinu od 10 hodin. Ve třídě jsou už starší děti
kolem 8, 9 let. Základy angličtiny nějaké mají, což je pro nás snazší při
přípravě hodiny. Nejdřív jsme opakovaly
abecedu, pak jsme se jim snažily vysvětlit, jak se používá there is, there are.
Nakonec vše procvičovaly. Je tam jeden kluk, co si říká Toni, sedí v první
lavici a je z nich asi nejlepší. Vždy má všechno hotové jako první a furt
vykřikuje. Ale i ostatní jsou dobří, pořád volají – Jana, Jana come, come
check. Jana, Jana picture, picture!J
A do třetice jsme ještě vypomáhaly
dalším dvěma dobrovolníkům na základní škole, kde jsou nejstarší děti, kolem 10, 11
let. Celý týden jsem se zabývali ekologií, jak chránit životní prostředí, jak jsou plasty škodlivé a jaké je jejich možné využití. První hodinu se děti dívaly na krátké
video, co vše můžou plasty způsobit v moři a oceánech. Pak dostaly za úkol nasbírat
co nejvíce víček a přinést další den do školy. Z víček jsme pak vyráběli
nápis Kintari, který už visí venku na škole. A nakonec z velkých plastových lahví
vyráběly květináče. To mělo největší úspěch.
Zvonek |
Fotbal se hraje všude |
Do školy jezdíme na motorce
dohromady s Martinou. Jsou tu k dispozici jen dva skútry. Zatím jezdí
Martina, já si ještě na cesty džunglí moc netroufám, i když skútr už taky
řídím, ale zatím jen na pláž a do města. Občas nás chytne po cestě přeháňka a to je pak cesta samé bahno. A ano, už jsme měly menší nehodu a skútr povalily do bahna.
Jani, to musí byt zážitek, hlavně ta škola. Moc pěkně se to čte a ty fotky člověka vážně naladěj:-))pa
ReplyDeleteDžejn! Je to super! Piš a foť dál! Moc mě to baví a závidím ti! :-)
ReplyDelete